Online boodschappen doen; het nieuwe normaal?

Online shoppen, het nieuwe normaal?

Door: Remke Nehrstede

 

‘Wanneer kan ik mijn online bestelling verwachten?’, is op dit moment een veelgestelde vraag. Online boodschappen doen won al voor de coronacrisis aan populariteit, maar in het huidige coronalandschap proberen steeds meer mensen zo min, of kort mogelijk in een drukke winkel te verblijven. Veel meer mensen doen de dagelijkse boodschappen online. Niet alleen bij supermarkten, maar ook bij de lokale leverancier kun je producten via internet laten bezorgen. Wordt online bestellen ook voor verse producten dé manier om boodschappen te doen?

Tegenwoordig is zo’n beetje alles online te bestellen. Ook ondernemers in ‘vers’ zien dat online een vast onderdeel in hun businessmodel moet worden, ondanks dat consumenten vooral versproducten in de winkel willen zien en vergelijken. Het belang van versproducten is desondanks jaar op jaar in belang gestegen als het gaat om online verkopen en lijkt op kortere termijn verantwoordelijk te worden voor meer dan de helft van de omzet in Nederland.

Groei
Uit recent onderzoek, dat het Nederlands Visbureau liet uitvoeren door onderzoeksbureau GfK, blijkt dat de besteding aan huishoudelijke boodschappen sinds het begin van 2020 met 60% is gegroeid. De ‘verse boodschappen’ hebben hierin een omzetgroei doorgemaakt van 9%, terwijl ook de online verkoop van vis groeit. Uit het onderzoek komt naar voren dat de consument nu vooral vis koopt, omdat men meer thuis eet en door het ontbreken van woon-/werkverkeer en sociale uitjes meer tijd inruimt om lekker te koken. Meer dan een miljoen 75-plussers hebben vaker thuis vis op tafel gezet, omdat ze minder vaak uiteten gaan. Maar opvallend is dat ook jongeren vaker thuis vis gaan bereiden, omdat ze minder uitgaan en meer tijd overhouden om te koken’. Van de respondenten kocht 20% meer vis, schaal- en schelpdieren online. Van hen verwacht maar liefst 79% dit de komende tijd te blijven doen. Niet alleen het aantal personen die online vis kopen groeit, ook het totale volume maakt een enorme groei door. Het aantal kilo’s online gekochte vis steeg 60%.

Verkoopkanalen
Uit het onderzoek blijkt dat de belangrijkste websites voor het kopen van vis nog altijd die van de supermarkt zijn. Maar, de visspeciaalzaak staat op twee, gevolgd door kanalen als maaltijdboxen, websites van restaurants of websites om (vis)gerechten te bestellen. De webshop van een visspeciaalzaak is dus zeker een heel belangrijk middel voor de consument gebleken om vis te kunnen bestellen.

Gemak
Het zal niemand verbazen dat vooral de jongerengeneratie zorgt voor de groei van online shoppen in vergelijking met andere generaties. Bijzonder is dat het ook geldt voor de online verkoop van vis. Voor deze generatie is ‘het gemak van thuisbezorgen’ de voornaamste reden om online te shoppen, op de voet gevolgd door ‘bestellen en bezorgen wanneer het uitkomt’ (want geen winkeltijden) en ‘makkelijker om prijzen te vergelijken’. Online is dus een kans én uitdaging voor de visdetaillist deze jonge ‘gemak’-doelgroepen voor zich te winnen. Bijvoorbeeld door ze kennis te laten maken met kant-en-klare visgerechten en eenvoudige visrecepten, om zo op een laagdrempelige manier meer vis te consumeren.

Het nieuwe normaal
Vorig jaar stonden veel mensen nog wantrouwend tegenover online boodschappen doen. Dat is inmiddels wel veranderd. Consumenten hebben het gemak ervan ervaren en zullen naar verwachting 1x per week of tweewekelijks de lang houdbare boodschappen online blijven doen. Of deze gewenning structureel ‘het nieuwe normaal’ is, valt te bezien. Voor velen, vooral voor ouderen, is de gang naar de versspecialist ook een sociale aangelegenheid. Bovendien kopen we vers nog steeds bij voorkeur kort voor het gebruiksmoment. Online boodschappen doen blijft, maar als alles weer normaal wordt, zullen veel mensen naar verwachting toch de winkels weer opzoeken.

 
Remke

Remke werkt als marketing-/projectmanager bij het Nederlands Visbureau. Ze begeleidt uiteenlopende campagnes en organiseert internationale beurzen voor de gehele vissector. Ze houdt erg van reizen en in haar vrije tijd spreekt ze graag met vrienden en familie af om samen te eten.