Een visvervanger is geen vervanger van vis!

Door: Remke Nehrstede

Recentelijk heeft de Consumentenbond een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat de meeste zogenaamde 'visvervangers' niet de gezonde eigenschappen van een echte vis bezitten. Deze substituten missen belangrijke visvetzuren, en veel van deze producten bevatten nauwelijks eiwitten. Hoewel dit voor ons geen verrassing is, kan het verwarrend zijn voor consumenten die denken dat deze vervangers een gezonde keuze zijn in hun wekelijkse menu. Een product dat pretendeert een vervanger voor vis te zijn, voldoet niet aan de essentiële kenmerken van echte vis. Het is daarom ook heel misleidend dat een zogeheten visvervanger als zodanig verkocht mag worden.  

Nofish

Voor vis gelden namelijk officiële handelsbenamingen die gekoppeld zijn aan wetenschappelijk namen. Een tonijnnaam moet vergezeld gaan met een officiële Latijnse benaming. Een product met de aanduiding ‘visvrije makreel’ is dus geen echte makreel. Een soortnaam kan niet met een voorvoegsel plotseling iets anders zijn. Dit leidt tot pure misleiding. In het geval van generieke namen als ‘burger’ ligt dit anders, maar een plantaardige zalmburger bestaat dan weer niet.

Het gebruik van een visnaam voor dergelijke producten leidt de consument op een dwaalspoor. Bij aankoop worden etiketten, en al helemaal niet de achterzijde van de verpakking, gelezen. Juist om die reden zijn er officiële handelsnamen voor vis ingesteld, zodat consumenten direct weten wat ze werkelijk kopen.  

Dit is een onderwerp waar de vissector al geruime tijd aandacht voor vraagt, en dit geldt ook voor collega's in andere sectoren zoals zuivel en vlees. Deze sectoren moeten voldoen aan strikte labelvereisten die niet op dezelfde wijze gelden voor vervangers.

Kortom, de bewering van een 'visvrije' of plantaardige tonijn of zalm als volwaardige vervanger blijkt niet alleen misleidend, maar ook ongegrond op het gebied van smaak, textuur en gezondheidswaarden. Het is tijd voor transparantie en eerlijke communicatie over wat er dan echt op ons bord ligt.

Remke

Remke is waarnemend directeur bij het Nederlands Visbureau. Ze begeleidt uiteenlopende campagnes en organiseert internationale beurzen voor de gehele vissector. Ze houdt erg van reizen en in haar vrije tijd spreekt ze graag met vrienden en familie af om samen te eten.