Welkom bij het Nederlands Visbureau
Ik ben Anouk, marketing- en communicatiemedewerker bij het Nederlands Visbureau. Begin mei vertelde ik trots aan vrienden en familie dat ik hier zou gaan werken. Dat vond iedereen natuurlijk superleuk, maar wat doen ze daar dan eigenlijk? Grapjes als “Ga je in de viskraam staan?” en “Word je een viswijf?” passeerden dagelijks de revue (nog steeds trouwens).
Veel verder dan ‘het Nederlands Visbureau is het pr- en marketingbureau voor de Nederlandse vissector’, kwam ik toen nog niet. Nu, drie maanden verder, werk ik met veel plezier in de sector en kan ik gelukkig een stuk beter uitleggen wat wij hier doen.
Wat doet het Nederlands Visbureau?
Wij streven ernaar vis en de Nederlandse vissector in een positief daglicht te zetten. Hieronder vallen ook schaal- en schelpdieren zoals garnalen, kreeften en zeevruchten. Dit doen wij door zo veel mogelijk informatie te geven over onze vissector en (al dan niet lokale) vissoorten. Zo willen wij mensen stimuleren om vaker vis te eten.
Onze Nederlandse vissers zijn vergeleken met andere landen heel vooruitstrevend en ondernemend. Het is zonde dat hier zo weinig over bekend is bij de consument. Tot een paar maanden geleden wist ik hier eigenlijk ook heel weinig van. Juist daarom delen wij niet alleen visrecepten en bereidingswijzen, maar ook verhalen over de sector, de visvangst en de verwerking.
Verder werken wij aan grote projecten rond de promotie van visconsumptie, zowel binnen Nederland als daarbuiten. Denk hierbij aan de promotie van vis uit de Noordzee, promotie van haring in Duitsland en schol in Italië.
Eerste indruk
Drie maanden geleden had ik nog geen idee hoe interessant en veelzijdig de vissector is. Er is zoveel te leren dat ik na drie maanden informatie opnemen, nog steeds elke dag iets nieuws leer. De sector is constant in beweging. Denk bijvoorbeeld aan de discussie rond pulsvisserij en de jaarlijks veranderende visstanden.
Mijn eerste indruk van de sector is erg positief. Wat mij vooral (aangenaam) verrast is hoe hard onze Nederlandse vissers aan het werk zijn om de industrie te verduurzamen. Hierover binnenkort zeker meer in een van de volgende blogs.
Ga je in de viskraam staan?
Het antwoord hierop is dus nee, maar ik kom tegenwoordig wel veel vaker in de viswinkel. Aan de consumentenkant van de toonbank dan wel. Door onze Visrecepten website en social media zit ik zo met mijn neus in de recepten, dat ik de hele dag zin heb in vis!
Anouk is marketing-/communicatiemedewerker bij het Nederlands Visbureau. Zij werkt onder andere aan content voor de social media kanalen, nieuwsbrieven en websites. Verder is zij betrokken bij verschillende campagnes die het Nederlands Visbureau organiseert en uitvoert. In haar vrije tijd is ze een sportfanaat en ontdekt ze graag mooie plekken in binnen- en buitenland.